søndag 1. januar 2012

Oppskrift på julestrømpe



Heia, og god søndag, første dagen i det nye året.
Jeg har fått spørsmål om å dele oppskrift på julestrømpene mine, så her kommer den.
Legg opp 48 m på p nr. 9 med dobbelt garn (som kan toves). Her legger jeg til et rufset effektgarn, og strikker 2 omg vr. Fortsetter med glattstrikk 6 -10 omg til. Så skal det strikkes hullrad slik: Strikk 1r, * 1 kast, 2 r sammen, gjenta fra * og avslutt med 1 kast 1 r. Strikk videre i glattstrikk til arb måler ca 31 cm. Så strikkes hel og fot slik:


HELFELL:
Strikk 12 m forbi midt bak. Strikk 23 m tilbake, snu og strikk22 m tilbake, snu og strikk 21 m tilbake. Fortsett slik og strikk 1 m mindre før snuing.Ta første m løs av hver gang du snur og stram den godt før du strikker videre.
Når det er 4 m mellom snuingene strikker du rundt på alle p igjen. ( Jeg bruker korte rundpinner)
Strikk 14 cm fra der du begynte å strikke rundt med alle m igjen, og fell til tå slik:

TÅFELL:
Strikk *2 r sammen, 6 rett. Gjenta fra * ut omg. Strikk 1 omg uten felling, strikk 1 omg med felling, men med 2 r sammen og 5 r, strikk en omg uten felling, strikk 1 omg med felling med 2 r sammen og 4 r. Fortsett slik med 1 omg mellom hver fellingsomg og 1 m mindre før hver felling. Når det gjenstår 12 m på omg strikkes 2 og 2 m r sammen. Trekk tråden gjennom de resterende maskene og fest godt.
Plukk opp et par masker bak på strømper, og strikk noen omg til hempe. Sy den fast og fest trådene.
Da var det klart for toving.  Hvitt ullgarn må jeg ofte tove 2 ganger på 40 g i mask.
Så er det bare å pynte i vei.

Miniutgaven har jeg ordnet selv, og strikker med ca halvparten av maskeantallet.

LYKKE TIL

Klem

Bente


15 kommentarer:

  1. Kjempefine er de!!!

    Godt nyttår :)

    Klem Anette

    SvarSlett
  2. Så fine :-)Skal kjøpe nytt garn i morgen og strikke de :-)
    Godt nyttår.
    Klem Linda

    SvarSlett
  3. De er nydelige:)
    Takk for at du deler mønsteret,
    jeg skal nok strikke en slik ja:))

    SvarSlett
  4. Å du er bare en knupp altså, som deler oppskriften på disse.
    Har tenkt på de flere ganger etter give awayen din.
    Disse skal jeg prøve meg på når kjolen min og puta er ferdige.

    Godt nyttår til deg og dine.

    Klem Tanja

    SvarSlett
  5. Happy & lucky new year
    wonderful site you have

    http://laracroft3.skynetblogs.be
    http://lunatic.skynetblogs.be

    SvarSlett
  6. Heia og takk for koselig hilsen hos meg-alltid stas når noen vil følge meg og bloggen min❤så morsomt at du hadde samme bamse-jeg var veldig glad i den❤og koselig å ha den med meg nå også i voksen alder! Nydelig flotte julestrømper du har strikket! Ønsker deg et godt nytt bloggår-gleder meg til å følge deg! Klem fra Vera

    SvarSlett
  7. Hei kjære Bente og riktig GODT NYTTÅR til deg!!

    Er kjempglad for å ha truffet deg her i blogglandia, og gleder meg til å følge deg videre i 2012. Bloggen din inspirerer meg stort!!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  8. Hei! Riktig godt nyttår til deg, Bente! :-) Så koselig at du deler oppskriften med oss. Jeg er forelsket i disse strømpene dine.. Disse kan jo henge oppe året rundt om man vil! ;-) Dette må jeg få hjelp av mamma til å prøve en dag! Klem Siri

    SvarSlett
  9. Tusen tack för beskrivningen...de sockorna är ju så gulliga:)
    Kram Annika

    SvarSlett
  10. Hei på deg.
    Riktig godt nytt år til deg og din også!
    Takk for at du deler oppskriften på de lekre julesokkene dine.
    Klem, Monica

    SvarSlett
  11. Dear Bente,

    Thank you for your kind words! I was very happy about it! I still wish you a happy new year!

    With love Sylvia

    SvarSlett
  12. Hei, og riktig godt nyttår til deg.:)
    Takk for din kommentar hos meg.Det er godt vi ikke vet hva morgendagen bringer...
    Nå vil eg finne frem penn og papir og notere ned strikkeoppskriften på julestrømpene dine, for dei er utrulig flotte.! Takk så masse for at du deler.:)

    Ønsker deg en herlig tirsdag, med godklem fra Catharina.

    SvarSlett
  13. Hei
    Lurer på hvilket garn du har brukt på julestrømpene?
    Mvh Wenche

    SvarSlett
  14. Hei Wenche. Jeg har brukt forskjellige merker ullgarn. Hovedsaken er at det kan toves. De siste er strikket i Østlandsgarn fra Nille.

    SvarSlett
  15. Hei Bente.Lurer bare på hvilket garn du har brukt øverst på julestrømpene ?Mvh Wenche

    SvarSlett